Cum apelați la 112

SUNAŢI LA 112 DOAR DACĂ AVEŢI O URGENŢĂ! Principalele evenimente pentru care poți apela 112 sunt:

  • Persoană inconştientă.
  • Probleme respiratorii severe.
  • Leşin.
  • Hemoragie gravă.
  • Febră.
  • Intoxicaţii.
  • Arsuri termice, electrice, chimice.
  • Accidente rutiere cu victime.
  • Persoane conştiente căzute în locuri publice.
  • Accidente la metrou.
  • Accidente determinate de factori de mediu.
  • Explozii.
  • Incendii.
  • Cutremure.
  • Fenomene hidrologice/meteo periculoase.
  • Fulgeraţi/trăsniţi.
  • Prăbuşiri utilaje, constructii, arbori.
  • Agresiuni animale cu victime.
  • Muşcături/înţepături de animale/insecte.
  • Conflicte şi agresiuni fizice.
  • Lovire sau alte violenţe.
  • Droguri – consum/trafic.

CUM SE ANUNŢĂ LA 112 O SITUAŢIE DE URGENŢĂ Dacă te afli într-o situaţie de urgenţă şi ai nevoie de forţele de intervenţie specializate, sună la numărul de telefon unic 112. Numărul de urgență 112 este gratuit și poate fi apelat din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă. Abonații care apelează 112 nu plătesc sume suplimentare la factura telefonică. Serviciul de urgență 112 funcționează permanent, 24 din 24 de ore, 7 zile pe săptămână. Dacă suni la 112 trebuie să anunți:

  • Ce urgenţă ai
  • Unde este urgenţa
  • Unde te afli
  • De la ce număr de telefon suni
  • Cum te numești

Operatorul evaluează urgenţa apelantului în funcţie de informaţiile primite şi transmite aceste informaţii forţelor de intervenţie abilitate în rezolvarea cazului respectiv.

  • Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să suni din nou
  • Rămâi calm şi răspunde la toate intrebările; nu închide până când nu ți se spune

Prin 112 exista o singură cale de comunicare ce activeaza simultan toate serviciile implicate în rezolvarea urgenţelor. Utilizarea eficientă a resurselor materiale şi umane implicate în rezolvarea urgenţelor micşoreaza considerabil timpul de intervenţie INVĂTAŢI COPIII CUM ŞI CAND SĂ FORMEZE 112 Intotdeauna spuneţi-le să formeze 112, dar niciodată să nu vă referiţi la acest număr de urgenţă ca „1-12” sau „11-2”. Pe tastatura telefonului nu există cifre ca 11 sau 12 iar copilul poate deveni confuz în procesul formării numărului. INVĂŢAŢI COPIII SĂ AIBĂ ÎNCREDERE ÎN OPERATORUL 112 Explicaţi-le că operatorul 112 este un prieten şi o sursă de ajutor pentru ei în timpul unei urgenţe. ÎNVĂŢAŢI COPIII ADRESELE DE ACASĂ (sau orice altă adresă care le-ar putea fi de ajutor) Este necesar ca acestea să fie comunicate cu uşurinţă operatorilor în cazul unei urgenţe. AVERTIZAŢI COPIII DESPRE POSIBILE URGENŢE ÎN CARE S-AR PUTEA SĂ VĂ AFLAŢI DUMNEAVOASTRĂ ACASĂ SAU ÎN ALTĂ PARTE Exemplu: Dacă un membru al familiei are probleme cu inima, spuneţi-i cum să identifice simptomele unui atac de cord – persoana nu respiră sau se prăbuşeşte, etc. Când apar aceste simptome învăţaţi-vă copiii să sune la 112. Explicaţi-le copiilor dumneavoastră că 112 este un apel pentru urgenţe şi la o urgenţă este nevoie de intervenţia rapidă a poliţiei, ambulanţei sau a pompierilor. Evitaţi să descurajaţi copiii să sune la 112. Oricând cred ei că trebuie să sune, spuneţi-le să sune, chiar dacă nu sunt siguri de asta.

Pierderea cunoștinței

Pacientul care este inconștient, dar respiră, prezintă risc de obstrucție a căilor aeriene superioare cu propria limbă sau secreții/lichide din vărsătură dacă stă pe spate. În aceste condiții, victima inconștientă care respiră și nu este suspectă de o traumă va fi așezată în poziția laterală de siguranță.

Pentru a ajunge la așezarea victimei în poziția laterală de siguranță trebuie parcurși următorii pași:

  • SIGURANȚA SALVATORULUI ȘI A VICTIMEI
  • 1. Asigurați-vă că dumneavoastră sunteți în siguranță înainte de a interveni (atenție la câini, fire electrice căzute).
  • 2. Asigurați-vă că victima este în siguranță.
  • STABILIREA NIVELULUI DE CONȘTIENȚĂ
  • 1. Apropiați-vă de victimă și fără să îl atingeți, întrebați-l dacă se simte bine.
  • 2. Dacă nu răspunde apucați și scuturați ușor de umeri, întrebați-l din nou dacă se simte bine.
  • STRIGĂ DUPĂ AJUTOR
  • 1. Chemați pe cineva să vină lângă dumneavoastră.
  • 2. Dacă va fi nevoie, acesta va suna la 112 și va merge după defibrilatorul automat, dacă aveți cunoștință că în zonă există un astfel de aparat.
  • DESCHIDEȚI CĂILE AERIENE SUPERIOARE
  • 1. Așezați palma pe fruntea victimei.
  • 2. Așezați două degete pe bărbia victimei (partea osoasă).
  • 3. Concomitent, dați capul pe spate și ridicați bărbia victimei (hiperextensia capului cu ridicarea bărbiei).
  • 4. Verificați cavitatea bucală.
  • VERIFICAREA RESPIRAȚIEI
  • 1. Mențineți căile aeriene deschise.
  • 2. Așezați-vă cu urechea și obrazul deasupra gurii și nasului victimei.
  • 3. Ochii dumneavoastră vor privi toracele victimei.
  • 4. Concomitent, veți observa dacă victima respiră maxim 10 secunde.
  • Dacă victima respiră va fi așezată în poziția laterală de siguranță și se va lua legătura la 112.

Poziția laterală de siguranță a victimei va fi realizată astfel:

  1. Așezați brațul cel mai apropiat al victimei dinspre dumneavoastră în unghi drept față de corp cu antebrațul îndoit în sus.
  2. Treceți celălalt braț al victimei peste torace și așezați dosul palmei pe obraz. Mențineți palma victimei cu palma dumneavoastră și apoi ridicați genunchiul victimei opus dumneavoastră până când talpa are contact ferm cu solul.
  3. Așezați mâna pe coapsa victimei și rotiți către dumneavoastră. Asigurați-vă că victima se sprijină pe cot și genunchi.
  4. Deschideți căile aeriene superioare ale victimei.
  5. Reevaluați respirația victimei la două minute.
  6. La 15-30 de minute, dacă nu ajunge ajutorul medical specializat, așezați victima în poziție laterală de siguranță pe partea opus.

gs.